داستان کورسرا (Coursera)، بزرگ‌ترین مرکز یادگیری آنلاین

داستان کورسرا (Coursera)، بزرگ‌ترین مرکز یادگیری آنلاین

ما با جهانی رو‌به‌رو هستیم که در آن انسان در هر جا می‌تواند با دسترسی به بهترین منابع و محتوای آموزشی، زندگی خود را در جهان متحول کند.
این شعار بزرگترین مرجع آموزش مجازی آنلاین است که در آن بیش از دو هزار دوره آموزشی وجود دارد. بسیاری از این دوره‌ها به صورت رایگان در دسترس دانشجویان، اساتید، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

کورسرا (Coursera) در ابتدا یک استارتاپ در حوزه آموزش مجازی و متمرکز بر آموزش آنلاین با سرمایه‌گذاری ریسکی بالا بوده است که توسط دو استاد معروف حوزه علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دانشگاه استنفورد، Andrew Ng و Daphne Koller تاسیس شد.

در این وب‌سایت دوره‌های آنلاین ارائه می‌شود که بیشتر آنها به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد. این شرکت هم‌اکنون در شهر مانتاین ویو در کالیفرنیا مستقر است. کورسرا با دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها به منظور ارائه‌ی دوره‌ها، تخصص‌ها و همچنین ارائه مدارک تحصیلی آنلاین در موضوعات مختلف همانند مهندسی، علوم انسانی، پزشکی، زیست شناسی، علوم اجتماعی، ریاضیات، کسب و کار، علوم رایانه، بازاریابی دیجیتال، علوم داده و ... همکاری می‌کند. در فوریه سال ۲۰۱۷، Coursera بیش از ۲۴ میلیون کاربر ثبت‌نام شده و بیش از دو هزار دوره آنلاین داشته است.

تاریخچه کورسرا

Coursera در سال ۲۰۱۲ توسط استادان علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد، Andrew Ng و Daphne Koller تاسیس شد. Ng و Koller با استفاده از تجربه‌های آموخته خود، دوره‌های استنفورد خود را بطور آنلاین در پاییز ۲۰۱۱ ارائه کردند و پس از ترک استنفورد، کورسرا را راه‌اندازی کردند. این سازمان با این هدف تاسیس شد که دانشگاه‌ها بتوانند دانش و مهارت‌های خودشان را با جهان به اشتراک بگذارند. در اولین روز‌های شکل‌گیری کورسرا استادان Daphne Koller و Andrew Ng دوره‌های خود را بطور آنلاین قرار دادند و طی چند ماه، یادگیرندگان بیشتر از آن چیزی یاد می‌گرفتند که در طول کلاس درس می‌توانستند داشته باشند. از آن به بعد، پلتفرمی ایجاد شد که در آن هر کسی در هر کجا می‌تواند از دانشگاه‌های برتر دنیا و ارائه دهندگان آموزش‌ها را فرا بگیرد و همچنین پس از گذراندن آن دوره گواهی‌نامه کسب کند.



دانشگاه‌های پرینستون، استنفورد، میشیگان و پنسیلوانیا اولین دانشگاه‌هایی بودند که محتوا را در این پلتفرم ارائه می دادند. ارائه‌ دروس مجازی از آن زمان وسعت پیدا کرد که گستره آموزش‌های آنلاین از حوزه آموزش‌های دانشگاهی بیرون آمد. راهکار جدید ارائه‌ی تخصص‌ها (مجموعه ای از دوره‌هایی که مهارت‌های حول یک موضوع خاص ایجاد می کنند) و همچنین اعطای مدارک تحصیلی و ارائه‌ی محصول توسعه نیروی کار برای کسب و کارها و سازمانهای دولتی، توانست به Coursera اسم و رسم دیگری بخشد.

بودجه و منابع مالی

راه‌اندازی چنین سیستم عظیمی در حوزه آموزش مجازی با میلیون‌ها بازدید کننده از سرتاسر دنیا نیاز به یک بودجه ۱۶ میلیون دلاری داشت که توسط Kleiner Perkins Caufield & Byers که یکی از معروف‌ترین مراکز سرمایه‌گذاری در آمریکا محسوب می‌شود و برخی سازمان‌های جدید دیگر تامین مالی شده است. در سال ۲۰۱۳، سازمان بانک جهانی سرمايه گذاری راند دوم کورسرا را به عهده گرفت که در مجموع ۶۳ ميليون دلار بود. در سال ۲۰۱۵، سرمایه گذار EDB سرمایه‌گذاری راند سوم از بودجه سرمایه‌گذاری را بر عهده گرفت که بیش از ۶۰ میلیون دلار به ارزش کورسرا افزود. تاکنون این شرکت مبلغ ۱۴۷ میلیون دلار تأمین مالی شده است که عدد بسیار قابل تاملی محسوب می‌شود.
کورسرا توانسته تا سال ۲۰۱۷ در مجموع سه راند سرمایه‌گذاری، حدود ۱۴۷ میلیون دلار سرمایه کسب کند.

شرکای استراتژیک

تعداد کل شرکای موجود تا فوریه ۲۰۱۷، حدود ۱۴۹ شریک در ۲۹ کشور مختلف است. کورسرا عمدتا با دانشگاه‌ها و کالج‌ها و همچنین با دولت‌ها به عنوان شریک تجاری همکاری می‌کند. شرکای دانشگاهی عبارتند از دانشگاه São Paulo در برزیل، دانشگاه لندن در انگلستان، مدرسه کسب و کار Indian در هند، دانشگاه Yonsei در کره و موسساتی مانند Yale و دانشگاه پنسلوانیا در آمریکا. این شرکا هر کدام با به اشتراک گذاشتن محتوای آموزشی و اعطای مدرک در سود Coursera مشارکت دارند.

محصول و خدمات

دوره های آموزشی

دوره‌های آموزش مجازی کورسرا حدودا چهار تا ده هفته به طول می‌انجامد که شامل یک تا دو ساعت ویدئو توسط اساتید در هر هفته است. در این دوره‌ها، امتحانات، تمرینات هفتگی و بعضی اوقات پروژه یا امتحان نهایی ارائه می‌شود. گاها برخی از این دوره‌ها که تخصصی‌تر هستند بر اساس تقاضای مراکز علمی بزرگ نیز ارائه می‌شوند. از ماه مه ۲۰۱۵، حدود ۱۰۰ دوره تقاضا شده توسط مراکز مختلف ارائه شده است.

هر دوره در کورسرا توسط مربیان و اساتید برتر از بهترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی جهان تدریس می‌شود. دوره‌های آموزشی عبارتند از: سخنرانی‌های ویدئویی ضبط شده، تکالیف کارشناسی‌ شده و تکالیف نمره‌دار و انجمن‌های گفتگو برای پرسش و پاسخ.
هنگامی که شما دوره‌ای را می‌گذرانید، یک گواهی دوره الکترونیکی قابل اشتراک دریافت می‌کنید که برای تکمیل سوابق تحصیلی و ورود به بازار کار می‌تواند بسیار موثر واقع شود.


برخی از ویژگی‌های این دوره‌ها به شرح زیر است:
  • آنلاین است و برای عموم آزاد است
  • یک مهارت جدید و کاربردی را توسط بهترین اساتید در ۴ تا ۶ هفته یاد می‌گیرید.
  • قیمت آن حدودا ۲۹ تا ۹۹ دلار است.
  • از دوره گذرانده شده گواهی خواهید گرفت.

تخصص‌ها

اگر می‌خواهید که در یک مهارت حرفه‌ای خاص مهارت پیدا کنید، باید به یک دوره تخصصی بپیوندید. شما یک سری از دوره‌های سخت و فشرده را به اتمام می‌رسانید، پروژه‌های عملی را بر اساس چالش‌های واقعی کسب و کار به عهده می‌گیرید و گواهی تخصصی را کسب می‌کنید تا بتوانید به دنیای حرفه‌ای کسب و کار بپیوندید. موارد زیر جزو ویژگی‌های تاصلی دوره‌های تخصصی Coursera محسوب می‌شود.
  • آنلاین و برای عموم آزاد است.
  • یک مهارت جدید را در ۴ تا ۶ ماه یاد می­گیرید.
  • قیمت آن حدودا ۲۹ تا ۹۹ دلار است.
  • گواهی تخصصی کسب می­کنید.

مدارج تحصیلی آنلاین

تحول شغلی گاهی اوقات مستلزم یک مدرک دانشگاهی است. کورسرا معتقد است که تحول باید برای همه قابل دسترسی باشد، بنابراین این سازمان با شرکای دانشگاهی برای ارائه برنامه‌های مدارج تحصیلی آنلاین مقرون به صرفه در کسب و کار، علوم رایانه و علوم داده فعالیت دارد. ویژگی‌های اصلی این مدارج به شرح زیر است.
  • همه آنها آنلاین هستند-نیاز به آزمون ورودی است.
  • ۱ تا ۳ سال طول می­کشد.
  • در حال حاضر قیمت آن ۱۵ تا ۲۵۰۰ دلار است.
  • مدرک کارشناسی ارشد معتبر کسب می­‌کنید.

مدل کسب و کار

تا فوریه ۲۰۱۷، کورسرا حدود ۲۴ میلیون کاربر ثبت شده داشت و بیش از دو هزار دوره آنلاین در آن ارائه شده است. در سپتامبر ۲۰۱۳، مدیران کورسرا اعلام کردند که از طریق فروش گواهینامه‌های مورد تأیید که اعتبار گذراندن دوره‌های موفق را تأیید کرده‌اند، این سازمان درآمد یک میلیون دلاری را به دست آورده است. کورسرا برای اولین بار مجموعه‌ای از فهرست‌ دوره‌های مبتنی بر شهریه که شامل گواهی‌نامه‌های تایید شده هستند را در همان سال منتشر کرد. در اکتبر سال ۲۰۱۵، این شرکت در مجموع ۱۴۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

در ژانویه سال ۲۰۱۶، کورسرا هزینه‌های کسب نمرات و ارزیابی را برای اکثر دوره‌هایی که جزء دوره‌های تخصصی هستند را منتشر کرد. همچنین اینکه این شرکت به برای افرادی که توانایی مالی برای کسب دوره ندارند، کمک مالی ارائه می‌دهد. در ژوئیه ۲۰۱۶، شرکت یک محصول سازمانی از کورسرا را برای کسب و کار راه‌اندازی کرد.
بر اساس اطلاعات انتشار یافته از TechCrunch، این شرکت درآمد بسیار زیادی از بازار پر سود یادگیری الکترونیکی بدست آورده است. بعضی گزارش‌ها نشان می‌دهند که این عدد تنها در آمریکا حدود ۱۲ میلیارد دلار ارزش داشت.
در اکتبر سال ۲۰۱۶، کورسرا یک مدل اشتراک ماهانه را برای تخصص‌ها راه‌اندازی کرد. این شرکت اعلام کرده است که هزینه‌های اشتراک "بسته به زمینه یادگیری فرد" متفاوت خواهند بود.

در ژانویه سال ۲۰۱۷، این شرکت خدماتی به دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی ارئه کرد. کورسرا اعلام کرد که با موسسه خانواده‌های نظامیان و سربازان (IVMF) در ایالات متحده و موسسات در مصر، مغولستان، سنگاپور، مالزی، پاکستان و قزاقستان شراکت دارد. در ژوئن ۲۰۱۷، Jeff Maggioncalda به عنوان مدیر عامل این شرکت انتساب شد.

منبع از سایت رکیتا

Comments

Popular posts from this blog

آموزش مجازی یا آموزش الکترونیکی (LMS) چیست؟

آموزش مجازی چیست؟ آموزش آنلاین چیست؟

همه چیز درباره آموزش مجازی LMS - بخش اول