چالش های آموزش مجازی
چالش های آموزش مجازی
سازمان ها برای ارائه آموزش مجازی با موانع و محدودیت هایی دست و پنجه نرم می کنند که باعث می شود در پیوند آموزش سازمانی خود با تکنولوژی تعلل کنند و دچار شک و تردید شوند. عدم وجود منابع انسانی و تجهیزات کافی، مقاوت مدیران و کارکنان برای ورود به این حوزه و نبود امکان پیگیری آموزشی و معیارهای ارزیابی از مهم ترین موانع پیش روی سازمان ها برای استفاده از آموزش مجازی است.
در نرم افزار آموزش الکترونیکی دانشجویان می توانند امتحان بدهند و همچنین با اساتید و همکلاسی هایشان ارتباط داشته باشند در مقایسه آموزش مجازی و حضوری با توجه به امکاناتی که سیستم آموزش مجازی lms به کاربران می دهد دانش پژوهان امکان انجام وظایف خود را از طریق اینترنت خواهند داشتهمچنین ابزارهای مدیریتی امکان ارائه دروس و انتخاب دبیر و معلم و زمانبندی دروس و ترم و مدیریت مالی را خواهند داشت. از طرفی دیگر معلم یا استاد امکان ارائه درس و و برگزاری آزمون از طریق نرم افزار آزمون آنلاین را دارد و نمرات را می توان وارد کند. برای برگزاری این آزمونها از طریق نرم افزارهای e-learning محدودیتهای مکانی و یا زمانی وجود ندارد و به حد نصاب رسیدن نفرات، شرط برگزاری کلاس مجازی Virtual Class نخواهد بود. حرکت به سوی رویکردهای نوین در آموزش عالی ایجاب کرده است بسیاری از دانشگاه ها و سازمان های جهان از فناوری سامانه آموزش مجازی lms در ارائه دوره ها استفاده کنند. این پژوهش درصدد واکاوی پدیده آموزش مجازی و بررسی چالش های آن در سازمان ها است.
نبود جایگاه مناسب برای آموزش مجازی در سازمانها و مؤسسات
هرچند آموزش مجازی (الکترونیک) منجر به کاهش هزینه های اجرای آموزش، افزایش بهره وری، صرفه جویی در زمان، حذف تردد کارکنان به محلهای آموزشی و دهها مزایای دیگر میشود، ولی ضرورت فرهنگ پذیرش و مزایای این نوع آموزش هنوز برای بسیاری از مدیران و مسئولان سازمانها روشن نشده است. دلیل این امر را میتوان در وجودنداشتن راهبردها به طورکلی و راهبردهای آموزشی به طورخاص دانست. نبود راهبردها در سازمانها منجر به انجام فعالیتهای پراکنده و استفاده از روشها و فنون قدیمی در انجام فعالیتها میشود. برهمین اساس نبود جایگاه مناسب برای این نوع آموزش منجر به انجام فعالیتهای آموزشی با روشهای رایج سنتی و صرف هزینهی آموزشی زیاد شده است؛ فعالیتهای آموزشی ای که میتوان با استفاده از فنّاوریهای نوین هزینه ی اجرای آنها را کاهش و کیفیت آن را نیز افزایش داد (نجفی و مردانی 1386).نداشتن اطلاعات کافی کارکنان در مورد سامانه آموزش مجازی lms
لازمه ی اجرای آموزش الکترونیکی ارائه ی سواد اطلاعاتی به کارکنان و کاربران سیستم است. در سازمانهایی که فنّاوری وارد شده است ولی کارکنان سازمان آمادگی و سواد اطلاعاتی لازم جهت استفاده از آن را ندارند مشکلاتی ازجمله موارد زیر رخ میدهد: هراس و اضطراب برخی افراد از رویارویی با رایانه و استفاده از آن؛ احساس ترس و شرمندگی از ناتوانایی در کسب مهارتهای شغلی لازم؛ کاهش توانایی برای حل مشکل و ترویج حس ناامیدی و نگرانی از افزایش چشمگیر ساعات کاری با وجود تعهد برای افزایش کیفیت کار؛ کاهش حس مسئولیت پذیری شغلی؛ اختلالات فیزیولوژیک و درهم ریختگی خلق-وخوی افراد و تصور جدایی از سایر کارکنان. علاوه بر موارد فوق در فرایند یادگیری الکترونیک برای کارکنان سازمانها موانع دیگری هم وجود دارد. این موانع طبق نظر پژوهشگران عبارتاند از: موقعیتی، مؤسسه ای، وضعیتی، اطلاعاتی. موانع موقعیتی آنهایی اند که از موقعیت جاری فرد در زندگی نشئت میگیرند. موانع مؤسسه ای از خط مشی ها، رویه ها و عملکردهای سازمان بر می آیند. موانع وضعیتی مرتبط با ارزش ها، اعتقادات، نگرشها و تجارب زندگی فردی کاربر هستند.
مشکلات و چالش های سیستم آموزش مجازی LMS
وجود سیستم مدیریت آموزش (ال ام اس) و یادگیری در سازمان برای اجرای این روش لازم و ضروری است. اما نرم افزارهای موجود در بازار پاسخگوی نیاز آموزشی سازمانها و مؤسسات نیست. به تعبیر دیگر فرایند مدیریت برنامه ریزی و اجرای آموزش در سازمانها و مؤسسات متفاوت با بسته های نرم افزاری آماده در بازار است. بر این اساس فرایند آموزش سازمانها باید به وسیله تیم مجربی با تخصصهای گوناگون (کارشناسان نرم افزار و سخت افزار، کارشناسان مدیریت آموزش و برنامه ریزی هر سازمان، کارشناسان علوم تربیتی و روانشناسی فنّاوری آموزشی) تجزیه و تحلیل شود و سپس نرم افزار مدیریت آموزش و یادگیری هر سازمانی با توجه به تجزیه و تحلیل انجام شده به شرکت های نرم افزاری سفارش داده شود. در موارد گوناگونی نرم افزارهای آماده پاسخگوی نیاز سازمانها نیستند و فعالیتهای آنها را پوشش نمی دهند.زیرساخت های آموزش مجازی در عصر جهانی شدن
آموزش مجازی در جهان مستلزم زیرساختهای فراوانی است که عبارتاند از: 1. توسعهی مهارتهای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در تمام سطوح جامعه برای عموم مردم 2. ترغیب و ترویج پژوهشهای آموزشی در زمینه ی فنّاوری اطلاعات 3. گسترش کمّی و کیفی تولید نرم افزارهای آموزشی 4. تجهیز مدارس و دانشگاه ها به رایانه و دسترسی به شبکه های جهانی 5. توسعه ی مراکز آموزش مهارتهای اطلاعات و ارتباطات 6. تقویت زیرساختهای شبکه ی اینترنت در کشور 7. گسترش سطح دسترسی عموم به رایانه و شبکه ی جهانی
منبع: pafcoerp.com
Comments
Post a Comment